Ammatilliset perustutkinnot

Hakuaika: 2. asteen yhteishaku
Lähiopetus

Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja ajaa rekkaa.

Kuljetusalan ammattilaiset hallitsevat ratinkäsittelyn lisäksi asiakaspalvelun

Kuljetusalan ammattilaisena kuljetat tavaraa asiakkaille säässä kuin säässä, vuorokauden- ja kellonajasta riippumatta. Työ vaatii fyysistä kuntoa ja henkistä lujuutta. Tarkkuus ja huolellisuus ovat arvossaan niin liikenteessä kuin terminaalityössäkin. Alan työpaikoissa vaaditaan yleisesti oma-aloitteisuutta, paineensietokykyä ja sosiaalisia taitoja.

Kuorma-autonkuljettajan koulutus sisältää C-luokan ajokortin eli kuorma-autokortin. Kuorma-autonkuljettajana käsittelet turvallisesti trukkia ja muita työvälineitä sekä osaat kuorma-auton perushuoltotoimet.

Yhdistelmäajoneuvonkuljettajan koulutus sisältää CE-luokan ajokortin. Yhdistelmäajoneuvokuljettajana käsittelet ja kuljetat tavaroita puoli- ja täysperävaunuyhdistelmillä.

Kuljetusalan monipuoliset perustehtävät koostuvat tavaran kuljettamisen lisäksi asiakaspalvelusta sekä kuorman lastaamisesta ja purkamisesta. Kuljetusalan ammattilaisena sinulta vaaditaan hyvää koordinaatio- ja hahmotuskykyä. Tutkinnossa suoritat kuljetusalan perustason ammattipätevyyden ja sinun on täytettävä ajokorttiryhmän 2 terveysvaatimukset.

Missä työskentelisin?

Valmistumisen jälkeen voit työskennellä kuljetusliikkeissä, lentoasemilla sekä muissa liikenteen, kaupan ja teollisuuden aloilla toimivissa yrityksissä ja julkisella sektorilla. Logistiikka-alan ammattilaisena voit toimia myös itsenäisinä yrittäjinä.

Hakeminen

Jos päätät peruskoulun keväällä, voit hakea koulutukseen yhteishaussa osoitteessa www.opintopolku.fi. Jos sinulla on jo ammatillinen tutkinto, ylioppilastutkinto tai korkeakoulututkinto, tai jäit ilman koulutuspaikkaa yhteishaussa, voit hakea jatkuvassa haussa.

Aikuisille järjestetään samoja ammatillisia perustutkintoja kuin nuorillekin. Lisäksi aikuisille on tarjolla useita ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.

Koulutuskeskus JEDUssa voi olla opiskelupaikkoja myös jo tutkinnon suorittaneille. Niihin ei haeta ammatillisen koulutuksen yhteishaussa (opintopolku.fi) vaan suoraan Jatkuvan haun kautta JEDUn kotisivuilla.

Aikuiset hakevat siis pääsääntöisesti suoraan oppilaitokseen (poisluettuna työvoimakoulutus). Hakuaika on jatkuva, ja JEDUn toimipisteet täyttävät vapaita paikkoja pitkin vuotta. Osassa tutkintoja hakuaikoja on erikseen syksyllä ja tammikuussa alkaviin koulutuksiin.

Tutkinto / todistus

Logistiikan perustutkinto | autonkuljettaja, yhdistelmäajoneuvonkuljettaja

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Logistiikan perustutkinto | kuorma-autonkuljettaja, yhdistelmäajoneuvonkuljettaja? Täytä yhteystietosi, niin oppilaitos ottaa sinuun yhteyttä.