Obduktiopreparaattorin koulutus

13 kesä 2023
Moi!
Minua on jo useampi vuosi kiinnostanut obduktiopreparaattorin työt. Minulla on vain lukio ja mittatilausomoelian ammattitutkinto pohjalla ja haluaisin tietää onko kannattavempaa hakea ensin lähihoitajaksi vai sairaanhoitajaksi? Oletan että jokin vastaava koulutus on pakollinen ennen kuin voi edes hakea obduktiopreparaattorin töitä/koulutusta.

13 kesä 2023

Hei!

Kiitos viestistäsi. Ainakin Savon ammattiopiston sivuilla lukee, että obduktiopreparaattorin opintoihin pohjakoulutukseksi vaaditaan vähintään sosiaali- ja terveysalan perustutkinto tai sitä vastaava tutkinto. Tässä tapauksessa siis lähihoitajan tai sairaanhoitajan koulutus ovat molemmat sopivia pohjakoulutuksia obduktiopreparaattorin ammattiin.

Lähihoitajakoulutus on ammattikoulutus ja sairaanhoitajakoulutus on ammattikorkeakoulutus näin ollen sairaanhoitajaksi opiskelu kestää hieman pidempään eli noin 3,5 vuotta kuin taas lähihoitajan koulutus kestää 2-3 vuotta. Aiemmilla opinnoilla sekä työkokemuksella voi nopeuttaa lähihoitajan opintoja.

Savon ammattiopiston sivuilla mainitaan vielä, että he kouluttavat obduktioteknikoita vain työelämän tarpeeseen. Tämä tarkoittaa sitä, että hakijalla täytyy olla valmiina työpaikka tai hän on lähiaikoina siirtymässä kyseisiin tehtäviin.

Aurinkoista kesää ja tsemppiä opintoihin!

Ystävällisin terveisin

studentum.fi