Aikuiskoulutus ja maahanmuuttajat

23 syys 2009
Hei, osaatteko neuvoa aikuiskoulutuksesta maahanmuuttajille, esim. onko lukion käynti mahdollinen?

02 syys 2019

Aikuiset maahanmuuttajat voivat osallistua suomenkieliseen peruskoulu- ja lukio-opetukseen aikuislukioissa sekä suorittaa peruskoulun ja lukion oppimäärän sekä kirjoittaa ylioppilaaksi. Lukioon vaaditaan peruskoulun tiedot ja 18 vuoden ikä. Opetus on suomenkielistä. Opintojen suorittaminen edellyttää tyydyttävää suomen kielen taitoa ja lukiossa vähintään tasoa YKI 3 (lisätietoja Yleisistä kielitutkinnoista (YKI) saat opetushallituksen sivuilta www.oph.fi) Aikuislukiossa kaikki kokeet suoritetaan suomen kielellä. Lisäksi äidinkielen sijaan voidaan useissa aikuislukioissa opiskella suomea toisena kielenä. Lukion suorittamiseen kannattaa varata 3 - 5 vuotta.